Top agencji marketingowych — czy warto zaufać rankingom?
Która z agencji marketingowych na polskim rynku jest najlepsza, cieszy się niezachwianą renomą, dzierży laur pierwszeństwa? Wiele agencji na swoich stronach chwali się, że znajduje się w czołówce rankingów na najlepszą agencję marketingową w Polsce. Czy warto dać wiarę tym zapewnieniom? Czy rankingi pokazują prawdę? Zobaczmy, jak to jest.
Branża marketingowa jest od lat w świetnej formie i systematycznie zwiększa swoje obroty. Można więc założyć, ż będzie tak nadal, chociaż pesymiści od jakiegoś czasu wróżą spowolnienie. Wiele agencji marketingowych, które upubliczniają swoje wyniki finansowe w ostatnich latach, osiągnęły progres, jeśli chodzi o przychody, a także wzrost liczby nowych pracowników.
-
Ranking intraktywnie.com
Portal ten zajmuje się wiadomościami ze świata biznesu, marketingu, Internetu. Od dziesięciu lat tworzy ranking agencji marketingowych.
W roku 2019 opublikowała raport, w którym umieszczono agencje marketingowe. Natomiast portal uczciwie przyznaje, że raport zawiera tylko te agencje, które ujawniły swoje przychody za rok 2018. Nie pojawiły się w raporcie agencje, które danych nie podały, lub podały dane niekompletne.
Co więcej, portal interaktywnie.com deklaruje, że ranking jest wyłącznie zestawieniem przychodów i stanu zatrudnienia za rok 2018. Nie może więc być traktowany jako ranking jakości usług świadczonych przez te agencje. Co więcej, są to dane zadeklarowane przez same agencje, a portal ich nie weryfikuje. Zatem mogło dojść do jakichś błędów czy przekłamań. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że agencje również dokonują często inwestycji, które będą procentowały na przyszłość, ale za rok ujęty w rankingu mogą zaburzyć wynik. Portal poleca, żeby ranking odczytywać raczej poglądowo, jako zestawienie ciekawych realizacji, trendów. Znajduje się w nim opis ciekawych wydarzeń branżowych i czytający znajdzie tu mnóstwo przydatnych informacji dla branżystów. Nie należy natomiast wartościować jakości usług agencji na podstawie tego rankingu.
Niemniej jednak wymienię najwyżej położone w rankingu za rok 2018 agencje:
1. K2 – przychód netto 2018 rok – 109 000 000 zł, pracowników – 390 (za 2017 rok agencja osiągnęła wynik 110 000 000 zł i zatrudniała 400 pracowników).
2. VMLY&R Poland – przychód netto 2018 rok – 86 000 000 zł, pracowników 329 (za rok 2017 agencja osiągnęła wynik 67 000 000 zł i zatrudniała 272 pracowników).
3. MakoLab SA – przychód netto 2018 rok – 32 782 340 zł, pracowników 218 (za rok 2017 agencja osiągnęła wynik 26 385 490 zł, zatrudniała 190 pracowników).
4. Cheil Poland – przychód netto 2018 rok – 28 725 000 zł, pracowników 150, (za rok 2017 agencja osiągnęła wynik 17 235 000 zł, zatrudniała 65 pracowników).
5. PA + NOVEM przychód netto 2018 rok – 18 463 600 zł, pracowników 59, (za rok 2017 agencja osiągnęła wynik 5 576 083 zł, zatrudniała 40 pracowników).
W roku 2020 portal interaktywnie.com opublikował raport na bardzo podobnych zasadach – agencje deklarowały swoje przychody i liczbę pracowników. Tym razem jednak portal je weryfikował, prosząc o przesłanie oficjalnych, potwierdzonych zestawień finansowych czy zeznać PIT. Dalej jednak raport nie powinien być traktowany jako ocena jakości usług agencji. Zatem nie jest rankingiem najlepszych agencji marketingowych w Polsce, a jedynie zestawieniem zbiorem tych, które zadeklarowały dochody i ustawionym w szeregu od najlepiej zarabiających. Do rankingu dodano jednak wiele przydatnych informacji, na przykład o kluczowych klientach agencji, ich najbardziej sztandarowych usługach, obszarze działania.
I tutaj przytoczę pierwsze miejsca:
1. MakoLab SA – przychód netto 2019 rok – 43 300 000 zł, pracowników 240, zdeklarowanych pięciu kluczowych klientów: Renault-Nissan Alliance, RCI Banque, Toyota Financial Europe, Gjensidige, mBank.
2. Agencja Whites – przychód netto 2019 rok – 16 836 381 zł, pracowników 69, zdeklarowanych pięciu kluczowych klientów: PKO Bank Polski, Orlen, Red Bull, Virgin Mobile, Tefal.
3. Nakatomi Polska – przychód netto 2019 rok – 14 700 000 zł, pracowników 220, zdeklarowanych pięciu kluczowych klientów: Bank of Indonesia, UH Univeristy of Hawaii, Weston Pharmacy, UCLA – Yara, Medicover
4. Result Media sp. Z p. o. – przychód netto 2019 rok – 14 000 000 zł, pracowników 22, zdeklarowanych pięciu kluczowych klientów: Vivus, Eden, Medicover, Kino Świat, Cekol.
5. Kamikaze sp. Z o. o. – przychód netto 2019 rok – 9 158 000 zł, pracowników 62, zdeklarowanych pięciu kluczowych klientów: Carlsberg Polska, L’Oreal Polska, Kaufland, Coty Polska, Danone.
2. Ranking Cluth.
Portal Cluth to jeden z największych, ogólnoświatowych portali zbierających dane o rynku IT i usług wielu rodzajów. W 2018 opublikowano raport, w którym znalazło się pięćset najlepiej ocenianych firm z Polski i Ukrainy. Tutaj istotny jest sposób weryfikacji zgłoszeń do rankingu. Każda referencja sprawdzana jest telefonicznie przez pracowników portalu oraz poprzez LinkedIn. Dopiero po potwierdzeniu zgłoszenia, firma włączana jest do rankingu. Ten raport jest informacją o jakości świadczonych usług. Natomiast biorąc pod uwagę, że został opublikowany w 2018 roku, wiele z informacji w nim zawartych może nie być aktualnych. Dodatkowo nie jest to raport na najlepszą agencję marketingową, tylko zakres branż jest w nim dużo szerszy. Możemy więc tu znaleźć wiele firm, z różnych branż.
3. Ranking magazynu „Media & Marketing Polska”.
Już po raz dziewiętnasty portal we współpracy z niezależnym instytutem Kantar Millward Brown poddał próbie przeszło tysiąc marketerów. To ogólnopolski, największy tego rodzaju projekt badawczy, mający za zadanie ocenić jakość wykonywanych usług okołomarketingowych. Udział w nim bierze ponad sto agencji reklamowych, demów mediowych i agencji eventowych.
4. Mixx Awards Europe 2020.
Polskie agencje w tym roku zdobyły dziesięć nominacji do nagród, w różnych kategoriach.
Po dwie nominacje mają agencje: 180heartbeats + Jung v. Matt za kampanię “OLX na międzynarodowy Dzień Kobiet” dla OLX, Artegence za kampanię “Bitwa o neta” dla PKO BP oraz Mindshare Polska za kampanię “Mobile proximity marketing” dla BP .
Nominowani są również: Abstra za kampanię “Jak to robić” dla Reckitt Benckiser, MediaCom Warszawa za kampanię “Niespodziewany powrót do studia” dla Old Spice, Mosqi.to za kampanię “FasOff” dla Kompanii Piwowarskiej i Sales & More za kampanię “City simplicity card” dla Citi Handlowy.
Konkursy prowadzone są w ramach Interact, który odbędzie się w tym roku w formie online. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 3 czerwca.
Podsumowanie
Rankingów w świecie marketingowym, zarówno tych polskich, jak i ogólnoświatowych jest całe mnóstwo. Nie każda podaje metodologię badań czy kryteria przyznawania nagród. Oczywiście, agencje, które wygrywają te nagrody to w wielu przypadkach faktycznie liderzy rynku. Jedne rankingi biorą pod uwagę typowo finansowe wyniki i matematycznie wyliczają lidera. Inne przyznają nagrody za szczególnie kreatywną, błyskotliwą kampanii reklamową. W niektórych mogą głosować internauci, w innych powoływana jest komisja, a w jeszcze innych uczestnicy sami się zgłaszają. To powoduje, że nie sposób przyrównać tych rankingów do siebie i nadążyć za tym, kto faktycznie jest liderem rynku.
Wiele agencji umieszcza na swojej stronie informację, że zajęła wysokie miejsce w jakimś konkursie, zestawieniu, nie podaje jednak jakie były kryteria przyznawania nagród i bywa to mylące.
Przecież niekoniecznie przy wyborze najlepiej agencji marketingowej dla danego biznesu, jego właściciel powinien kierować się informacją, ilu klientów obsługuje w tym momencie dana agencja, czy uzyskała najlepszy wynik finansowy za poprzedni rok. Jego będzie bardziej interesowało, czy znają specyfikę jego branży, czy będą elastyczni i będą umieć spełnić jego oczekiwania, a także, w jaki sposób będzie mógł komunikować się z pracownikami agencji, czy będzie mu się dobrze z nimi rozmawiało.
Dlatego, na pytanie „, czy warto ufać rankingom?” odpowiedź brzmi: tak, ale na pytanie: „czy się nimi kierować przy wyborze swojej agencji?”, odpowiedź brzmi: nie! Swoją najlepszą agencję wybierz według własnych kryteriów.