Słabe strony marketingu szeptanego
Firmy, które prowadzą swoją działalność w Internecie, zawsze chcą popularności, rozgłosu i po prostu, aby o nich mówiono. Narzędziem wykorzystywanym w tym celu jest marketing szeptany, który właśnie polega na wywoływaniu dyskusji o marce, produkcie lub usłudze. Oczywiście jak wszystkiego słabe strony marketingu szeptanego również można spotkać. Jednak mimo to firmy widzą w nim duży potencjał i korzyści jakie może im on dać. Jakie są więc słabe strony marketingu szeptanego oraz jakie korzyści może on dać marce?
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany to docieranie z informacją o produkcie, marce lub oferowanych przez nią usługach w sposób najbardziej naturalny i nienachalny. W zasadzie powinien on odbywać się spontanicznie, tak aby odbiorca nawet nie spostrzegł, że ma do czynienia z reklamą. Można to robić na forach internetowych, w komentarzach i tak dalej. W odróżnieniu od tradycyjnej reklamy w marketingu szeptanym odbiorca nie jest nakłaniany do zakupu danego produktu.
Osoba, która wykonuje owe działania tylko wspomina o danej marce lub jej produktach, dzięki temu pozwala użytkownikom dowiedzieć się o ich istnieniu. To właśnie w taki sposób można zbudować wizerunek marki w oczach odbiorców, którzy może właśnie dzięki tym informacjom zdecydują się na ich zakup. Wydawać by się mogło, że to rozwiązanie jest świetne, nie ma tutaj nachalnej reklamy, ale mimo to odbiorcy są w pewien sposób zachęcani do zakupu, jednak czy tak jest naprawdę? Jakie są słabe strony marketingu szeptanego?
Słabe strony marketingu szeptanego
Tak jak wszystko marketing szeptany ma swoje wady i zalety. Słabe strony marketingu szeptanego to przede wszystkim brak pewności, że nawet najbardziej rzetelne i wykonywane z należytą starannością działania przyniosą zamierzony skutek. Co więcej, duża liczba rekomendacji w sieci budzi w konsumentach negatywne odczucia. Nie zawsze te rekomendacje są też prawdziwe, a na fałsz klienci są mocno wyczuleni.
Z marketingu szeptanego trzeba potrafić korzystać. Etyczne zachowanie i autentyczność to podstawa tego typu działań. Rekomendacje muszą być też klientom pomocne i sprawiać, że będą oni w stanie wynieść z nich wartościowe informacje. Jeśli jednak będą to tylko puste słowa rzucane na wiatr, mogą wywołać efekt zupełnie odmienny do tego jaki przedsiębiorstwo chciało uzyskać.
Słabe strony marketingu szeptanego to także fakt, że opracowywanie jego strategii jest bardzo czasochłonne. Warto więc jeszcze przed wdrożeniem jej zapoznać się z tym jakie słabe strony marketingu szeptanego można zaobserwować.
Zalety marketingu szeptanego
Jednak nie tylko słabe strony marketingu szeptanego można zaobserwować ma on też wiele zalet, które przynoszą wiele korzyści przedsiębiorstwom, należą do nich:
- Możliwość szybkiego dotarcia do dużej grupy swoich potencjalnych klientów
- Nieduży koszt prowadzenia takich działań
- Prosty sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki w sieci
- Szybko zauważalne efekty
- Zwiększenie ruchu na stronie i konwersji, a co za tym idzie również zysków
- Dzięki możliwości kontaktowania się z klientem, możliwe jest poznanie jego potrzeb, wymagań i upodobań, dzięki czemu możliwe będzie dopasowanie do nich swojej oferty
Jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Marketing szeptany ma kilka rodzajów i można go zróżnicować następująco:
- Product seeding – to taki rodzaj marketingu szeptanego, który polega na udostępnianiu swoich produktów osobom wpływowym, które posiadają określoną grupę swoich odbiorców i dzięki pokazaniu na przykład w przygotowanej recenzji mogą nawet rozpocząć modę na jego konsumpcję. Jak wiadomo, nic tak nie przekonuje do zakupu jak osoba, której się ufa i którą uważa się za wiarygodną.
- Brand blogging – zwykle jest on połączony z trendesttingiem i polega na wykorzystaniu bloga do promowania marki i jej produktów lub usług.
- Trendsetting – polega na współpracy z influencerem, który korzystając z produktu poleca go swoim obserwatorom i kreuje nowy trend na niego.
- Cause marketing – to działania, które podejmuje marka, aby wspierać dane kwestie społeczne, które są dla jej grupy docelowej ważne. Dzięki temu może ona zdobyć ich zaufanie i wzmocnić autorytet.