Siła perswazji reklamy w marketingu

Reklama stała się częścią życia. Do tego stopnia, że oglądając film, każdy mniej więcej planuje, co będzie robić, gdy pojawi się blok reklamowy. Im ciekawsza i nowsza produkcja tym tych reklam jest więcej i niektóre powtarzają się po kilka razy. Czy faktycznie takie działania marketingowe mają swoją siłę perswazji?

Przemyślana strategia marketingowa

Reklama nie „zrobi furory”, jeśli nie będzie pozycjonowana pod odpowiednią grupę odbiorców. Przykładowo nawet najbardziej przyciągający spot reklamowy o samochodzie na silnik diesla nie trafi do proekologicznych konsumentów, którzy jeżdżą autami elektrycznymi. Podobnie będzie, gdy reklama grillowanych udek z kurczaka miałaby zachęcić wegetarianina do zakupu takiego szybkiego dania.

Ktoś może powiedzieć, że reklamy puszcza się w telewizji do wszystkich odbiorców, niezależnie od tego, kto ogląda dany kanał itp. To oczywiście prawda, ale nie do końca. Przedsiębiorcy bardzo starannie wybierają czas antenowy, w jakim chcą, by emitować reklamę. Zatem wybór godziny, dnia tygodnia, a nawet konkretnego programu w telewizji poprzedzają analizy statystyk. Jest to już pewien rodzaj strategii, która ma przynieść określoną korzyść. Nie zawsze tą korzyścią pierwszej wagi musi być zakup produktu. Czasami chodzi po prostu o to, by ludzie, w tym określeni odbiorcy kojarzyli produkt w określony sposób i z konkretną sytuacją.

Jak silnie dzisiaj oddziałuje reklama?

Nie łatwo odpowiedzieć sobie na to pytanie, ponieważ reklama stała się powszechna. Czasem ludzie nawet nie są świadomi, że stają się częścią świata marketingu. Wystarczy tylko wejść na social media i zobaczyć, jak wiele osób machinalnie wręcz udostępnia różne treści. To też jest pewna forma marketingu, ale najczęściej użytkownicy portali społecznościowych nie są tego świadomi. Polecając pewne treści, uruchamia się tak zwana reklama wiralowa, która nie ma swojej formy fizycznej. Opracowuje się ją jedynie w zamyśle, tworząc treści, które prawdopodobnie ktoś dalej udostępni.

Reklama ma więc naprawdę duży wpływ na życie, chociaż niektórzy traktują ją bardziej jak swego rodzaju formę rozrywki. Różne są spoty reklamowe, czy wyskakujące okienka w sieci. Ktoś jednak wejdzie na stronę internetową, na której znajdzie produkt, który go interesuje. Później poszuka informacji na jego temat również w sieci na innych witrynach. Później zapozna się z opiniami o tym produkcie. Ze wszystkich tych miejsc zbierze więcej pozytywnych emocji względem tego produktu. Jeśli tak się stanie, jest duża szansa, że na koniec wróci na tę pierwszą stronę i kupi ten produkt. Tak dzisiaj oddziałuje reklama, czyli poprzez szereg różnych kanałów, na jakich ludzie bywają i gdzie szukają wskazówek i treści.

Czy reklama skłania do zakupu produktu?

Jak już wspomniano, są różne formy reklamy. Jedne mają tylko zaprezentować produkt w jak najlepszym świetle, a w innych zachęca się konsumenta do wykonania określonej czynności. Marketing wszedł dzisiaj na wyższy poziom, ponieważ klient stał się bardziej świadomy mechanizmów, za jakimi kryje się reklama. Nie można już w sposób prosty i bezpośredni zachęcać do zakupu. Trzeba pokazać odbiorcy, dlaczego ten produkt jest właśnie dla niego i dlaczego nie kupi takiego nigdzie indziej. Jeżeli przekaz reklamy trafi na podatny grunt, wtedy istnieje duża szansa, że ktoś rzeczywiście zapłaci od ręki.

Co skłania do zakupu?

Pomimo tego, że przedsiębiorcy, którzy chcą się cenić, odchodzą od wyróżniania się ceną, dla klienta ten czynnik w dalszym ciągu ma znaczenie. Niepewne czasy, podwyżki opłat, własne potrzeby – wszystkie te aspekty mają wpływ na to, że poszukuje się w miarę dobrych i niedrogich produktów.

Zatem pierwszym takim elementem, który jest w stanie zachęcić do zakupu, jest promocja. Są takie produkty, które kupuje się cyklicznie i są takie osoby, które kupują je tylko wtedy, gdy są przecenione. Wszelkiego rodzaju okazje promocyjne typu Black Friday, czy urodziny firmy sprawiają, że można więcej zarobić.

Przede wszystkim jednak klienci kupują jakiś produkt, bo jest im do czegoś potrzebny. Kupują nieraz nie dlatego, że jest w promocji, ale dlatego, bo może szybko rozwiązać ich palący problem. Są wtedy w stanie wydać naprawdę wiele, jeśli uda im się zrobić krok dalej. Coraz częściej więc w tekstach promocyjnych pojawiają się odniesienia do życia odbiorcy. Do sytuacji, z jaką może się mierzyć i jak łatwo zaradzi swoim problemom za pomocą cudownego produktu.

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *