Real-Time marketing
Internet zmienił świat. Dzięki Internetowi świat stał się mały, a dostęp do informacji błyskawiczny. Nie pozostało to bez wpływu na marketing. Zmienił on bardzo swoją formę i dostosował się do nowych realiów. Przestał on ograniczać się do prasy, radia, telewizji i wszedł do Internetu.
Internet okazał się dla marketingu idealnym medium, które wykształciło zupełnie nowe, niespotykane dotychczas narzędzia dotarcia do odbiorców. Powstawać zaczęły portale społecznościowe, fora dyskusyjne, serwisy informacyjne …powstały całe social media.
Jak Internet zmienił świat?
Ludzie zaczęli komunikować się w zupełnie nowy, niespotykany dotychczas sposób. Również zmienił się sposób pozyskiwania informacji – cały świat przyśpieszył. Informacje zaczęły być przekazywane błyskawicznie. Nie trzeba już czekać na koniec dnia aby dowiedzieć się co działo się na świcie – wystarczy wejść na jakikolwiek portal społecznościowy czy informacyjny.
Od razu jesteśmy na bieżąco ze wszystkim co ważne. Coraz częściej również portale zaczynają czerpać informacje od użytkowników. Mamy więc tutaj do czynienia z odwróceniem pewnego trendu. Jeszcze parę lat temu to użytkownicy pozyskiwali informacje z mediów. Dzisiaj to media pozyskują informacje od użytkowników, którzy błyskawicznie rozpowszechniają informacje.
Szybkość reakcji marki w dobie Internetu
Marketing również zaczął wymagać tej błyskawicznej reakcji. Jeśli mamy użytkownika, który szuka konkretnego rozwiązania, mamy ledwie parę minut aby go zidentyfikować, dotrzeć do niego i przekonać do swojej marki.
Marketing w dobie współczesnego Internetu wszedł w fazę tzw. real-time, czyli działań marketingowych realizowanych na bieżąco. Taka forma prowadzenia kampanii marketingowych wymaga większego zaangażowania ze strony agencji, ponieważ musi być ona na bieżąco z tym co dzieje się z marką w Internecie. Wymaga to również korzystania z odpowiednich narzędzi, które pozwalają śledzić wszystkie wzmianki o marce online.
Działania real-time można w szczególności obserwować realizując kampanię marketingu szeptanego lub prowadząc social media. Dobrze prowadzona kampania to kampania, w której agencja reprezentująca markę prowadzi real-time dyskusje z użytkownikami, nie tylko „zamieszcza wpisy” w tematach, w których ostatnia wypowiedź miała miejsce kilka miesięcy lub kilka lat (!) temu.
Czego użytkownik oczekuje od marki?
Użytkownik, który zadaje TERAZ pytania, spodziewa się, że TERAZ uzyska odpowiedź. Marki prześcigają się więc w szybkości docierania do zainteresowanych użytkowników. Korzystają z narzędzi, które mają im dać przewagę w tym wyścigu i wygrywają tylko te najlepsze, najlepiej zorganizowane i korzystające z pomocy odpowiednich podmiotów – agencji marketingowych.
Przy wyborze agencji warto również zapytać o doświadczenie, o referencje i jakieś case study. Pozwoli to ocenić, czy podmiot z którym chcemy współpracować jest godny zaufania. I czy daje jakąś gwarancję, że zrealizuje naszą kampanię zgodnie z założeniami. Warto również sprawdzić jak długo dana agencja jest na rynku.
Najlepszy sposób na mierzalność działań. Dzisiaj zaczynamy działać, dzisiaj pojawiają się pierwsze wypowiedzi, dzisiaj mamy efekty. Lepsze niż Google lub w najgorszym przypadku równie dobre!
Teraz wszystko musi być “real-time”. Świat nas do tego zmusza i walka o klienta. Kiedyś wystarczyło mieć dobry produkt, a klient sam się znalazł. Teraz klient musi wybierać między wieloma dobrymi produktami i tutaj decydująca jest właśnie szybkość dotarcia i przekonanie do zakupu.
Bez działań real-time nie ma co mówić o marketingu. Branża i pęd żeby wszystko wszystkim sprzedać wymusza takie działania. Nic na to nie poradzimy i albo będziemy real-time albo nie będziemy wcale.