Marketing szeptany – prawidłowość i efektywność
Marketing szeptany, inaczej buzz marketing, to jedna z form marketingu. Jego głównym celem jest dotarcie z rozpowszechnianymi treściami w jak najprostszy sposób, do każdego użytkownika z osobna. Promowanie wszelkiego rodzaju treści, powinno odbywać się poprzez różne dyskusje, prowadzone w szczególności na portalach społecznościowych. Marketing szeptany można prowadzić na dwa podstawowe sposoby. Pierwszy sposób to działania jawnie, poprzez głównego ambasadora danej marki lub niejawnie, za wykorzystaniem kont zwykłych, typowych użytkowników.
Czasem tworzymy konta fikcyjne, które zakładamy na potrzeby wszelkich działań buzz marketingu. Zadanie marketingu szeptanego, jak sama nazwa wskazuje, jest „szeptanie” odbiorcom określonych komunikatów na temat promowanej marki, usługi, produktu i oczywiście, co najważniejsze, o ich wszystkich zaletach. Głównym celem przeprowadzenia takiej formy marketingu, jest przede wszystkim doprowadzenie do dyskusji o danej marce lub innych promowanych rzeczach. Powinno to nastąpić w sposób naturalny i niewymuszony. Natomiast efekt całego działania, dotyczy przede wszystkim dobrowolnych i spontanicznych rozmów samych konsumentów.
Marketerzy, zajmujący się tego typu formą działania, ograniczają się jedynie do zapoczątkowania dyskusji. Taki sposób w pełni pozwala na rozszerzenie horyzontów. Mamy tu na myśli rozchodzenie się informacji o danym produkcie, czy też marce, nie rażąc przy tym potencjalnych klientów. Kontakt między konsumentami jest bardzo korzystnym rozwiązaniem, ponieważ w obecnie funkcjonującym marketingu, coraz bardziej ceni się siłę rekomendacji i dobrej opinii. Obecnie bardziej ufamy swoim znajomym i chętniej wybieramy produkty, czy też usługi, które przetestowali i sprawdzili nasi znajomi.
Podstawowe wymagania marketingu szeptanego
Warto zapoznać się z podstawowymi wymaganiami marketingu szeptanego. Jeśli chcemy rozpocząć promowanie naszych usług na popularnych forach i zamierzamy zamieścić post pod tytułem „Polecamy usługi naszej firmy, są one wykonywane przez specjalistów….”- to najlepszym rozwiązaniem będzie zmienić swoją koncepcję. Musimy umieć stosować marketing szeptany, a zamieszczanie tego typu wątków i ogłoszeń do niego nie należy. Jest to jedynie działanie, które określamy mianem spamu, a także nazywamy nachalną i prostą reklamą.
Na każdym forum, pieczę sprawuje główny administrator. Jego oczekiwania są bardzo proste i zbliżone do tego, co powinniśmy robić, aby nasze wszelkie działania, były wykonywane w sposób spontaniczny i w pełni naturalny. Jeżeli zależy Ci na efektywnym promowaniu, należy w szczególny sposób zastosować kilka podstawowych zasad. Powinniśmy publikować w określonych miejscach. W szczególności na wybranych, konkretnych forach w taki sposób, aby nikomu nie przyszło do głowy, że jesteśmy typowym spamem. Wszelkie posty, które publikujemy powinny być zgodne z tematyką wybranego forum, a także odpowiedniego działu. Należy pamiętać, żeby nie zamieszczać linków do każdego posta. Każdy marketing szeptany powinien opierać się na prawdzie. W żaden sposób nie powinniśmy oszukiwać użytkowników.
Korzyści płynące z marketingu szeptanego
Marketing szeptany to jedna ze skuteczniejszych form budowania pozytywnego wizerunku firmy. Jest to działanie, pozwalające dotrzeć w jak najszybszy sposób do wszystkich potencjalnych konsumentów. Buzz marketing nie wymaga dużego nakładu pracy. Oferowane przez niego działania, prowadzone są szczególnie w oparciu o portale społecznościowe, czy też serwisy internetowe. Warto pamiętać, że marketing szeptany, można wykorzystać do rozpowszechniania każdego, obecnego na rynku produktu, usługi, czy też po prostu każdej marki. Pozytywne prowadzenie marketingu szeptanego przynosi pozytywne korzyści dla firmy.
Jeżeli nasze promowanie okaże się nieudolne, oraz nachalne, wtedy nasza marka lub inne produkty, mogą zostać odebrane w sposób negatywny. Trzeba jednak pamiętać, że taka zła opinia, dość szybko trafia do potencjalnych klientów.
Chciałem się odnieść do korzyści z WoMM. W naszej agencji nie raz zdarzały się sytuacje, że odradzaliśmy klientom takie działania. Czasami klient się uparł to zlecaliśmy innym agencjom. Ale z każdą kolejną kampanią coraz bardziej przekonywaliśmy się, że takie działania dają efekty. Nie tylko sprzedaje czy buduje wizerunek. WoMM to idealne narzędzie, którym zrealizuje się każdą potrzebę klienta. Brakuje takich narzędzi, dlatego szanujmy i korzystajmy z umiejętnie realizowanych kampanii!