Jak szepczemy, czyli praktyczne porady dla klienta
Jak szepczemy? I jakie są rodzaje szeptanki? Obecnie marki w głównej mierze do swoich działań promocyjnych wykorzystują Internet. Nikogo już to nie dziwi, bardzo mocno zdominował on życie większości osób i firmy właśnie to zjawisko wykorzystują. Jedną z metod jest marketing szeptany, czyli technika, która do promocji marki, jej produktu lub usługi wykorzystuje dyskusje, która tworzy się wokół marki. Dyskusja ta wywoływana jest przez osobę zatrudnioną do prowadzenia kampanii marketingu szeptanego. Jednak czy warto inwestować właśnie w taką formę promocji? Jakie są zalety marketingu szeptanego?
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany nazywany też buzz marketingiem to technika, która polega na informowaniu klientów o zaletach i korzyściach płynących z danej usługi lub produktu promowanej marki. Jednym ze sposobów na to jest wywołanie dyskusji wokół wspomnianej marki w sposób bardzo subtelny i niezauważalny tak, aby użytkownik nie zorientował się, że ma do czynienia z reklamą. Jak wiadomo konsumenci są obecnie bardzo wyczuleni na fałszywe opinie czy nachalną reklamę. Źle prowadzony buzz marketing może wywołać skutek przeciwny do zamierzonego. Dzięki marketingowi szeptanemu możliwe jest zachęcanie do pozostawiania pozytywnych opinii, dzielenia się nimi ze znajomymi, a także do tworzenia grup dyskusyjnych. Jak szepczemy? Marketing szeptany jest to dodawanie konkretnych informacji, poprzez komentarze, poradniki, porady, porównania lub wyjaśnienia. Wszystko to sprawia, iż marka staje się widoczna dla potencjalnych konsumentów. Dzięki analizie wszystkich informacji, klient zwykle jest w stanie podjąć trafną decyzję zakupową.
Jak szepczemy – czyli jaki jest cel szeptanki?
Marketing szeptany, jeśli zostanie przeprowadzony z należytą starannością może przynieść firmie wiele korzyści, w jakim celu prowadzona jest więc szeptanka?
- W celu wzbudzenia zainteresowania daną marką, jej produktem lub usługą i jednocześnie zachęcenie klienta do dyskusji na ich temat
- Kreowania trendów na konkretny produkt lub markę
- Poprawienia wizerunku marki poprzez pozytywne rekomendacje
- Rozpowszechnienia informacji o ewentualnych aktualnych promocjach, które mogą skłonić klienta do dokonania zakupu.
Jak szepczemy, czyli jakie są rodzaje marketingu szeptanego?
Buzz marketing ma swoje różne rodzaje, które charakteryzują się określonymi działaniami. Oto one:
- Marketing wirusowy – jak szepczemy w marketingu wirusowym? Tutaj polega to na tworzeniu przekazu, który będzie jak najbardziej popularny. Musi więc on być bardzo interesujący, by zaangażować odbiorcę do dyskusji na dany temat. Spowoduje to natomiast zwiększenie zasięgu i informacja będzie mogła dotrzeć do jak największego grona odbiorców.
- Trendestting – jest to nic innego jak ustanawianie nowych trendów. Zwykle do tego celu powołuje się osobę, która wśród danej grupy docelowej jest popularna i ma na nią wpływ. Działania takie mają na celu wywołanie trendu na konsumpcję danego produktu, a co się z tym wiąże zwiększenie jego sprzedaży.
- Product seeding – ten rodzaj marketing szeptanego ponownie w swoich działaniach wykorzystuje osobę wpływową. Wykorzystując jej autorytet i uznanie wśród odbiorców, marka udostępnia takiej osobie próbkę produktu lub po prostu produkt do przetestowania i podzielenia się opinią z odbiorcami. Zwykle jest to swego rodzaju recenzja zamieszczana na kanale przez który celebryta komunikuje się ze swoją społecznością.
- Brand blogging – jak szepczemy w brand bloggingu? Brand blogging polega na prowadzeniu bloga, na którym dodawane są wpisy na temat konkretnej marki. Czasami jest on powiązany z trendsettingiem.
- Cause marketing – to wsparcie udzielane różnym inicjatywom, które w danym momencie są ważne dla potencjalnych klientów marki. Działania takie mogą spowodować, że wizerunek firmy zostanie poprawiony. Marka stanie się bardziej wiarygodna i klienci mogą obdarzyć ją większym zaufaniem.
Czy marketing szeptany jest opłacalny dla firmy?
Dobrze przeprowadzona kampania marketingu szeptanego może przynieść marce bardzo dużo korzyści. Jej wyniki mogą być duże lepsze. Żeby jednak tak się stało działania muszą być prowadzone systematycznie i z dużym zaangażowaniem, w przeciwnym razie skutki mogą być odwrotne. Buzz marketing służy głównie do budowania pozytywnego wizerunku marki w Internecie, jednak złe formy tych działań mogą ten wizerunek zepsuć, a jego naprawa bądź budowanie od początku jest bardzo trudne i kosztowne.