Jak poprawnie prowadzić kampanię marketingu szeptanego?
Marketing szeptany, inaczej zwany buzz marketingiem jest jednym z wielu dostępnych na rynku narzędzi marketingowych. Profesjonalnie przeprowadzona kampania może przyczynić się nie tylko do wzrostu zainteresowania naszymi produktami, ale także do zwiększenia rozpoznawalności marki wśród konsumentów. Badania jednoznacznie pokazują, że zdecydowana większość Internautów przed dokonaniem zakupu szuka opinii o danym produkcie lub usłudze w sieci. Czy warto więc inwestować w marketing szeptany? Jak poprawnie przeprowadzić taką kampanię, aby przyniosła oczekiwane rezultaty?
Czym tak naprawdę jest buzz marketing?
Buzz marketing znany jest pod wieloma nazwami: marketing szeptany, marketing rekomendacji, word of mouth marketing. To wszystko to nazwy tych samych działań. Tak naprawę chodzi o prowadzenie akcji na forach internetowych, serwisach z opiniami, w social mediach czy innych miejscach, w których możliwe jest dzielenie się poglądami na dany temat. Wykorzystany zostaje tu mechanizm społecznego dowodu słuszności, czyli tego, że ludzie w swoich wyborach kierują się zdaniem innych osób. Jeśli ktoś poleci im dany produkt lub wyrazi się o nim w pochlebny sposób, to zdecydowanie łatwiej decydują się na zakup.
Zalety marketingu szeptanego
Zastanawiasz się, w jaki sposób marketing szeptany może pomóc Twojej firmie? Korzyści, które zyskasz, prowadząc dobrze przygotowaną i profesjonalną kampanię jest wiele:
- Pozyskanie nowych klientów
- Zwiększenie zainteresowania produktami/usługami
- Dotarcie do grupy docelowej
- Budowanie wizerunku firmy
- Pozycjonowanie i zwiększenie widoczności w sieci
- Walka z konkurencją i negatywnymi opiniami
- Budowanie relacji z konsumentami
- Zwiększenie zaufania do marki
- Zebranie informacji od konsumentów na temat firmy i jej oferty
- Znalezienie niszy wskazywanej przez użytkowników
Dodatkowo zdecydowanymi zaletami tego typu działań są niskie koszty, możliwość promowania praktycznie każdego rodzaju produktów i usług oraz stosunkowo szybkie efekty.
Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?
Podobnie jak każda inna kampania marketingowa, także wykorzystanie marketingu szeptanego musi opierać się na dokładnie zaplanowanych działaniach. Na samym początku należy jasno ustalić cele, które chcemy osiągnąć, a te mogą być różne: wizerunkowe, sprzedażowe, edukacyjne czy informacyjne. Powinniśmy także pamiętać o tym, że tego typu reklama nie powinna przybierać formy uciążliwej i nachalnej promocji. Ważna jest naturalność – warto rozsądnie podkreślać zalety płynące z posiadania promowanego produktu lub korzystania z określonych usług, ale nie można przesadzać z ich chwaleniem. Komunikacja z klientem musi być wyważona i wiarygodna. Tylko w ten sposób osiągniemy określone początkowo cele.
O czym jeszcze należy pamiętać?
Istnieje jeszcze kilka niepodważalnych zasad, których powinno się przestrzegać w trakcie prowadzenia kampanii:
- Konta, z których publikowane są wpisy, powinny posiadać odpowiednią historię, dzięki czemu nie będą wzbudzać podejrzeń czytelników
- Umieszczane wpisy powinny swoją tematyką nawiązywać do tematyki forum/działu/ wybranego posta
- Wątki, w których prowadzone są działania nie powinny być przestarzałe np. niedozwolone jest wykorzystywanie tematów sprzed kilku lat
- Nie należy przesadzać z ilością umieszczanych linków – można dodatkowo korzystać z odnośników do konkretnych podstron lub z naturalnych anchorów
- Działania powinny być prowadzone systematycznie przez osoby posiadające doświadczenie stosowne umiejętności i wiedzę w tej dziedzinie
- Publikowane treści powinny charakteryzować się odpowiednią jakością – niedopuszczalne są błędy gramatyczne, ortograficzne, językowe, a już na pewno te merytoryczne.
Różne są definicje “poprawności” kampanii marketingowej. Z reguły poprawnie prowadzona kampania, moim zdaniem, to taka która jest skuteczna i której nikt nie zarzuci, że prowadzimy działania marketingu szeptanego.