Czy opinie w Internecie sprzedają?
Konsumenci chcą wiedzieć, czy zakup jest dla nich korzystny. Opis i cena mogą im się wydać atrakcyjne, jednak w przypadku sprzedaży duże znaczenie ma to „co ludzie powiedzą”. Uwadze konsumenta podlega to, jak produkt został odebrany przez innych użytkowników: jakie ma zalety, czy podołał w trakcie użytkowania, czy ma wady? Recenzje dostępne są w całej sieci – weryfikacja informacji nie jest więc trudnością dla wprawionego internauty. Jednak kto je tworzy, i czy rzeczywiście są takie potrzebne?
Marketing szeptany
Marketing szeptany przez wielu uważany jest za jedną z najlepszych form promocji w sieci. Ta strategia marketingowa ma jeden cel: zainteresować odbiorcę na tyle, by zachęcić go do zakupu. W przypadku etycznego marketingu owym zachęcaniem nie zajmuje się jednak sam producent. Tak zwaną szeptankę wykorzystują klienci, którzy chcą podzielić się swoją opinią z innymi konsumentami.
Z marketingiem szeptanym możemy się spotkać na forach – użytkownicy danego produktu dzielą się odczuciami na temat zakupionej rzeczy. Wywiązuje się dyskusja, która generuje kolejną falę opinii na temat artykułu. W ten sposób zainteresowanie wśród konsumentów wzrasta.
Marketing szeptany sprawdza się także na stronach sklepów internetowych posiadających dany produkt w swojej ofercie sprzedażowej. W komentarzach konsumenci wyrażają swoje zdanie nie tylko na temat samego produktu, ale również realizacji zamówienia. Ocenie podlega między innymi jakość i szybkość realizowanej usługi, a także kontakt ze sprzedającym. Na promocji zyskuje zarówno sprzedawany artykuł, jak i jego dystrybutor.
Recenzje influencerów
Influencerzy to wpływowe osoby medialne. Dzięki wartościowym przekazom – blogi, vlogi, filmy na platformie You Tube – zyskują nie tylko zasięgi, ale i renomę. Obserwatorzy często utożsamiają się z twórcami: szanują ich wiedzę i poglądy oraz cenią doświadczenie. Osoby medialne, które dodatkowo utrzymują regularny kontakt z odbiorcami, są w stanie zaskarbić sobie ich sympatię i zaufanie.
Influencerzy dzięki swoim zasięgom trafiają do szerokiej grupy odbiorców – z walorami danego produktu może więc zapoznać się więcej osób. Recenzenci poddają analizie specyfikację produktu i wyrażają na jego temat swoją prywatną opinię. Decyzja dotycząca zakupu należy wyłącznie do klienta, jednak wrażenie, jakie wywarł na nim twórca, jest w stanie go przekonać.
Ten sposób promocji jest niezwykle popularny i skuteczny. Kampania promocyjna jest wartościowa i naturalna – konsument nie odczuwa nacisku zakupowego, a jedynie subtelną zachętę ze strony zaufanej osoby.
Czy opinia ma znaczenie?
Opinia ma ogromne znaczenie. Wszyscy konsumenci, swoje wybory opierają przede wszystkim w oparciu o doświadczenie swoje lub wiedzę innych użytkowników produktu. Cenią sobie opinie pozytywne, jednak dokładnie weryfikują również komentarze, które uwzględniają także słabe strony wyrobu.
Recenzje, które przedstawiają konsumentom realną skuteczność produktu, są o wiele bardziej wiarygodne. Konstruktywna krytyka w pakiecie z pochwałami sprawia, że promocja jest bardziej autentyczna w oczach odbiorcy. Przedstawianie artykułu wyłącznie w superlatywach, może być odebrane jako agresywne narzucanie opinii, a nie tylko jego obiektywna charakterystyka.
Jak zwiększyć liczbę opinii?
Jest kilka możliwości pomagających zwiększyć ilość opinii pod ofertą sklepu. Sprawdzą się one nie tylko podczas debiutu sklepu czy marki w sieci – będą one skuteczne przez cały czas jego funkcjonowania.
Pierwszą opcją jest publikacja własnych komentarzy. Moderatorzy strony internetowej sklepu lub producenta mogą udostępnić autorskie recenzje – eksperckie, autentyczne i praktyczne. Nawet najrzetelniejsza informacja w konfrontacji z produktem słabej jakości, może zrazić klienta nie tylko do oferty, ale i sklepu. Należy pamiętać, że powinna ona być opisana jako materiał producenta.
Zarówno sklep, jak i producent powinni jak najczęściej zapewniać klientów o tym, że warto publikować komentarze na ich stronach. Wysyłając wiadomość mailową z prośbą o wystawienie opinii, warto wspomnieć o korzyściach, jakie się z tym wiążą. Takie drobne zachęty upewniają klientów w tym, że autor wiadomości ceni sobie ich zdanie.
Jakość, a nie tylko ilość
Wielu producentom i sprzedawcom marzy się długa lista zachęcających opinii. Jednak w przypadku marketingu szeptanego nie tylko ilość ma znaczenie. Komentarze ograniczające się do jednego lub kilku słów na temat produktu nie mają wpływu na wyobraźnię klienta. Są ignorowane, ponieważ nie zaspokajają ich potrzeb – nie opisują produktu. Tego typu komentarze niezmiennie udostępniane są na stronach sklepów, jednak administratorzy w prosty sposób mogą wpłynąć na jakość wpisów.
Pierwszym sposobem ułatwiającym użytkownikom poruszanie się wśród dziesiątek wpisów jest wyróżnienie tych najbardziej treściwych. Użytkownicy docenią, że mogą szybko odnaleźć komentarze rzetelne i wyczerpujące w całości temat możliwości wyrobu.
Drugim jest system zapewniający premiowanie opiniotwórców. Odpowiednio zmotywowani klienci zdecydowanie chętniej i częściej będą pozostawiać komentarze dotyczące swoich odczuć. Nagrodami mogą być dodatkowe punkty w programie lojalnościowym, rabaty czy niewielkie upominki (np. próbki).