Czy marketing szeptany się sprawdza?

Marketing szeptany nie ma najlepszego PRu. Nic dziwnego – czasami faktycznie może przynieść negatywne skutki. Jeszcze kilka lat temu korzystały z niego także największe i najbardziej popularne firmy. Obecnie jego powszechność jest znacznie mniejsza. Czy jednak nadal się sprawdza?

Marketing szeptany, co to takiego?

Marketing szeptany może pojawiać się także pod nazwami buzz marketing lub WoMM (Word of Mouth Marketing). Jest to zbiór działań marketingowych, które mają opierać się na doraźnym i bezpośrednim kontakcie z odbiorcami.

Brzmi poważnie, ale w rezultacie jest po prostu prowadzeniem kampanii na forach internetowych, w komentarzach pod artykułami oraz na portalach społecznościowych. Dzięki temu można łatwiej dotrzeć z marką do użytkowników i sprowokować ich do wymiany opinii na temat produktów i rożnych usług. Na niektórych forach czy facebookowych grupach marketing szeptany jest zabroniony i promowanie czegoś w sposób nachalny i widoczny jest karane wykluczeniem lub zablokowaniem możliwości komentowania przez jakiś czas.

Korzyści z marketingu szeptanego

Dobrze wykonany marketing szeptany może być naprawdę bardzo korzystny. Ale jedynie dobrze wykonany. Użytkownicy sieci mają coraz większe doświadczenie i są wyczuleni na wszelkie przejawy sztuczności. Dlatego zbyt nachalne zachwalanie produktu, nieadekwatne stosowanie linków i niedopasowanie wypowiedzi do tematu dyskusji sprawia, że wyczuwają, że jest to płatna reklama. A to niestety dość często wiąże się z niechęcią użytkowników.

Jednakże dobrze poprowadzona kampania marketingu szeptanego może mieć naprawdę duże korzyści. Wszystko dlatego, że system poleceń społecznych i zbieranie opinii użytkowników to najlepsze narzędzie marketingowe. Klienci szukają poleceń w sieci, wybierają produkty i marki które cieszą się zaufaniem i mają dobre opinie. Dlatego marketing szeptany może naprawdę pomóc w wypromowaniu marki od zera lub w zwiększeniu zaufania do marki. Z marketingu szeptanego korzystają także firmy, które z jakiegoś powodu borykają się z czarnym PR-em lub chcą poprawić wizerunek w sieci.

Efektywny marketing szeptany

Najważniejszym elementem, który ma ogromny wpływ na to, czy działania marketingu szeptanego będą skuteczne, czy nie, jest to, czy publikowane treści nie były utożsamiane z reklamą. Treść wszystkich komunikatów musi być zgodna z prawdą – nie mogą wprowadzać odbiorców w błąd. Zabrania się także oczerniania konkurencji.

Warto także pomyśleć o tym, że treść musi brzmieć autentycznie. Musi wyglądać jakby faktycznie pisała ją jakaś osoba, która miała okazję przetestować produkt lub usługę. Dlatego krótkie zdania, nawet potoczne, są jak najbardziej na miejscu. Ale nie należy przesadzać z nadmiernym entuzjazmem. To naprawdę może wyglądać sztucznie. Przestrzeganie tych zasad sprawi, że odbiorca nie będzie kwestionował realizmu danej wypowiedzi. Należy także pamiętać o zasadzie umiaru. Zalanie tematycznych forów zachwalaniem jednego produktu także nie sprawi nic dobrego. Użytkownicy naprawdę szybko się zorientują, że jest to celowe działanie marketingowe.

Marketing szeptany jest blisko związany z influencer marketingiem. Jest to działanie, gdzie pozytywną opinię o produkcie czy usłudze wystawia influencer – osoba opiniotwórcza, która zajmuje się działalnością w Internecie. W tym wypadku nie zaszkodzi informacja, że to post sponsorowany. Tego rodzaju wypowiedzi może nawet wystosować ambasador marki.

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *