Jak powinno się “szeptać”, aby przekonać klienta do zakupu?

Marketing szeptany stał się ostatnio dość popularną formą reklamy. Często jest on w pewnym sensie niezależny od marki. Opiera się na zasadzie “jedna pani drugiej pani”, czyli mówiąc potocznie – jest to pewien rodzaj plotkowania. Naturalnym jest, że plotkowanie raczej nie kojarzy nam się pozytywnie i właśnie tu powstaje zasadnicze pytanie. Jakie działania można podjąć, aby nie mówiono o naszej marce źle?

Czym jest marketing szeptany i jak go stosować?

WoMM, czyli z ang. word of mouth marketing, to rodzaj marketingu przekazywanego z ust do ust. W ostatnich latach, ze względu na rozpowszechnienie dostępu do Internetu, wiele takich działań i rozmów przeniosło się z życia realnego na to wirtualne. Rozwój różnego rodzaju grup dyskusyjnych jest idealnym czynnikiem, by wraz z nimi rozwijał się WoMM. I tak właśnie się dzieje. Marketing szeptany dotyczący danego produktu doskonale sprawdza się w określonych grupach tematycznych.

Przykłady? Grupa miłośników psów. Naturalnym będzie właśnie tam poruszanie kwestii związanych z dietą czworonoga, rodzajem rozrywek, środkami ochrony i pielęgnacji etc. Poruszanie takich tematów na grupie dla elektroników może nie spotkać się z tak dużym zainteresowaniem. I tu pojawia się pierwszy wniosek.

  • szeptaj do właściwej grupy docelowej –

    marketing szeptany jest o wiele bardziej skuteczny, jeśli jest skierowany do właściwych odbiorców. Oczywiście nie jest zakazane wspominanie o produkcie w innym miejscu jednak prawdopodobieństwo podjęcia dialogu lub zachęcenia do zakupu produktu, może być zdecydowanie mniejsze. Użytkownicy i potencjalni klienci poszukują zazwyczaj informacji na temat konkretnego produktu, jeśli są nim zainteresowani. W innym przypadku może i wysłuchają naszej opinii lub zapoznają się z informacją, ale nie przywiążą do niej większej uwagi.

  • postaw na jakość i wiarygodność –

    to, co jest niezwykle ważne we wszystkich rodzajach kontaktu z klientami, zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi, to właśnie jakość i wiarygodność. Budowa pozytywnych relacji i uzyskanie zaufania często wymaga ogromnej cierpliwości i systematyczności działań. Jednak chcąc uzyskać długotrwałe efekty, warto jest podjąć tego typu działania. Jak zatem można przekonać do siebie klientów? Rozwiązaniem będzie publikacja wartościowych i prawdziwych treści. Wpisy powinny być autentyczne i etyczne względem konkurencji.

  • dopasuj się do potencjalnych klientów –

    sprzedaż mocno łączy się z psychologią. Dla uzyskania skutecznej sprzedaży warto jest poznać różne typy osobowości, aby wiedzieć, z jakiego rodzaju klientami można mieć do czynienia i co najważniejsze – jak z nimi rozmawiać. Jedni klienci będą szybko podejmować decyzje, inni będą nastawieni negatywnie, a kolejni poproszą o czas do namysłu. Dlatego ważny jest styl prowadzenia rozmowy. Brak wprowadzenia elementów nacisku, presji lub niepewności to podstawowe zasady. Należy dobrać również odpowiedni styl rozmowy. Mówiąc wprost – dobierz język do stylu klienta. Każda grupa społeczna posiada swój indywidualny styl komunikowania się. Najłatwiej można to zauważyć w odniesieniu do młodzieży, sportowców lub fanów gier komputerowych. Najważniejsze jednak to być elastycznym zachowując przy tym wiarygodność.

Skuteczny marketing szeptany

Tych kilka sugestii powyżej ma za zadanie odrobinę wesprzeć wasze działania w ramach stosowania WoMM’u. Jak już wiadomo, marketing szeptany, aby był skuteczny, powinien być wiarygodny. Jest to najważniejsza zasada, gdyż to ona definiuje późniejsze relacje z klientami. Im większe przywiązanie do jakości i autentyczności informacji na temat marki, tym relacje z klientami będą dłuższe i oparte na zaufaniu. Brak przesadnego wychwalania marki oraz reagowanie na niezbyt przychylne komentarze klientów również nie są tu bez znaczenia. Klienci lubią wiarygodność i uczciwe traktowanie.

Marketing szeptany to marketing oparty na relacjach, zatem wszelkie formy budowania ich w pozytywny sposób zaprowadzą do realizacji celów, również tych sprzedażowych.

2 komentarze

Add a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *